Drotár István
a Magyarországi Drón Koalíció szakmai vezetője
A 100 magyar agrár innováció 2022 című kiadványban megjelent írása:
Gondolatok a könyvtárban…
„Az innováció új, vagy jelentősen javított termék (áru vagy szolgáltatás), vagy eljárás, új marketingmódszer, vagy új szervezési-szervezeti módszer bevezetése az üzleti gyakorlatban, munkahelyi szervezetben vagy a külső kapcsolatokban.”
– Oslo Kézikönyv – 3. kiadás (2005)
Ahogy a Kézikönyvben leírt folyamatos fejlődés is mutatja, az innováció fogalma és értelmezése is folyamatosan változik. Az Oslo Kézikönyv először 1992-ben jelent meg, melyben még elsősorban a gyáripar technológiai termék- és eljárásinnovációit találjuk az innovációt értelmező definícióban. Számos tanulmány foglalkozott az első és a harmadik kiadás között történt változás okaival, szükségességével, amit úgy foglal ma össze a szakma, hogy szükséges volt az innováció fogalmának kiterjesztése a technológiai szintről egy magasabb, stratégiaibb szintre. Ami nem változott, és ebben egységes a vélemény, az a gyakorlati alkalmazás – nem alkalmazhatóság – szükségessége. Az innováció végeredménye meg kell jelenjen az üzleti folyamatban, így a vállalkozások üzletvitelében, a core business része. Adott tehát egy átfogó, stratégiai szintű fogalom, amelynek eredménye a normál üzletmenetben kell megjelenjen.
De gondoljuk meg, hogy milyen változások indokolták a fenti változásokat 1992 és 2005 között, és azóta mi változott az életünkben, indokolt-e ehhez képest újra-, vagy tovább gondolni az innováció fogalmát.
Mára olyan része lett életünknek a digitalizáció, mely gyökeresen változtatott meg minden korábbi folyamatot, gyakorlatilag az összes ágazatban, az élet minden területén, a termeléstől kezdve az értékesítésen át a fogyasztásig. A hatékonyság és a versenyképesség olyan gyorsan értéktelenedik el, hogy ezen tulajdonságok folyamatos fejlesztése került a fő fókuszba az elmúlt öt–tíz évben. A folyamatos és rendkívül gyors változásokkal az innováció is tartotta a lépést, és mára olyan alapvető folyamattá változott a vállalkozások életében, mint korábban például a könyvelés, a karbantartás vagy bármi más. A stratégiai szintű tevékenység alaptevékenységgé vált. Az innováció megvalósítása nem pusztán az egyes szakmai szereplők feladata ma már egy vállalkozáson belül, hanem erre külön menedzsmentek alakulnak, külön szakmává és az üzletvitel közvetlen részévé vált, válik.
Az innováció fogalmát vélhetően ismét módosítani kell majd, talán valami hasonlóra: „Az innováció új, vagy jelentősen javított termék (áru vagy szolgáltatás), vagy eljárás, új marketingmódszer, vagy új szervezési-szervezeti módszer biztosítása az üzleti gyakorlatban, munkahelyi szervezetben vagy a külső kapcsolatokban.”