Fáykiss Péter

Fáykiss Péter

a Magyar Nemzeti Bank digitalizációs igazgatója

A 100 magyar digitális fejlesztés 2021 című kiadványban megjelent írása:

Az idő a digitális megoldásoknak dolgozik

Az elmúlt évben a járványhelyzet hatására csaknem minden a digitális térbe helyeződött át. Soha nem látott igény jelent meg az ügyfélbarát digitális megoldásokra a kommunikáció, az általános ügyintézés vagy az oktatás területén, de nem volt ez másként a pénzügyi szolgáltatások esetében sem. Az MNB felmérése alapján 2020-ban a hazai banki lakossági ügyfelek közel négyötöde használt már digitális megoldásokat. A vállalati ügyfelek körében némileg alacsonyabb arányt láthatunk, de mindkét esetben drámai a növekedés a korábbi évekhez képest.

Az ügyfelek, azaz a keresleti oldal nyitottsága a digitális megoldásokra tehát fokozatosan növekszik: már egyre kevésbé csak a fiatalokra, a „digitális bennszülöttekre” jellemző, kis túlzással kortól függetlenül egyre inkább általános lesz. Emellett a kínálati oldal, azaz a pénzügyi intézmények is egyre jobban digitalizálódnak: a hagyományos szereplők fejlesztik digitális jelenlétüket, a FinTech szereplők szolgáltatási köre pedig folyamatosan bővül. A pénzügyi szolgáltatások értéklánca kifejezetten alkalmas ugyanis a teljesen digitális, „end-to-end” megoldások alkalmazására, hiszen – sok más szolgáltatástól eltérően – nincs áru- vagy termékmozgatás, illetve üzleti szempontból sem feltétlenül szükséges a személyes találkozás.

A járványhelyzet alatt egyértelművé vált, hogy a hagyományos pénzügyi szereplők és az innovatív FinTech-ek kooperációjában számos szinergikus lehetőség felmerül. Az új helyzet felgyorsította az innovációs folyamatokat, valamennyi vállalat, így a pénzügyi intézmények számára is kiemelt jelentőségűvé vált a digitális fejlesztések gyors és rugalmas megvalósítása. Ez érdemben „katalizálta” az üzleti ügyfeleket megcélzó „business-to-business” (B2B) FinTech cégek fejlődését. Ezek a vállalatok jellemzően rugalmasan integrálható, kipróbált, fejlett digitális megoldásokkal rendelkeznek, így a hagyományos szereplők az időkritikussá váló fejlesztéseiket segítségükkel gyorsan és hatékonyan tudják megvalósítani. Azonban nemcsak a piaci szereplők, hanem a különböző fejlett, digitális technológiák együttműködésében is jelentős az innovációs potenciál. A mesterséges intelligencia, a gépi tanuláson alapuló fejlett adatelemző eszközök, a blokklánc vagy az IoT („internet of things”) kombinálása számos olyan üzleti vagy technológiai problémára jelenthet megoldást, melyek kezelése néhány éve még fikciónak tűnt.

A jegybank több területen is támogatja az új, innovatív digitális pénzügyi megoldások terjedését. Az MNB által Európában az elsők között létrehozott Innovation Hub már több, mint 110 FinTech és hagyományos pénzügyi szereplőnek segített az újszerű digitális megoldásaikhoz kapcsolódó szabályozási kérdésekben. Az azonnali fizetési rendszer bevezetése nemcsak a pénzügyi tranzakciók sebességét gyorsította, de hasznos új szolgáltatások is épülhetnek erre az infrastruktúrára. A 2021 márciusában megjelent, nemzetközi szinten is újdonságnak számító digitális transzformációs ajánlás a hazai bankok digitalizációs törekvéseit ösztönzi és segíti. Emellett az MNB az innovatív szereplőkkel is együttműködik: a tavaly év végén bevezetett, gépi tanulást alkalmazó jegybanki chatbot például egész Európában újszerűnek számít.

Magyarországon egyre támogatóbb a környezet, hogy újszerű digitális megoldásokat biztosító, magas hozzáadott értékkel rendelkező, exportképes vállalkozások jelenjenek meg és fejlődjenek. Legyen szó biotechnológiáról, mezőgazdaságról, közlekedésről vagy akár pénzügyi szolgáltatásokról: az idő a digitális megoldásoknak dolgozik.