Pereczes János

Pereczes János

az MKB Bank digitális ügyvezető igazgatója

A 100 magyar digitális fejlesztés 2021 című kiadványban megjelent írása:

A digitalizáció középpontjában az emberek állnak

6,8 billió amerikai dollár. Ennyit fogunk világszerte a digitális transzformációra költeni 2020–2023 között egy nemzetközi felmérés szerint, ez a korábbi időszak kétszeresének felel meg.

6 év. A COVID-19 nemzetközi átlagban hat évvel gyorsította fel a vállalatok digitális kommunikációs stratégiáját a felhőmegoldásokat kínáló technológiai óriás, a Twilio kutatása szerint.

A számok mellett ugyanilyen fontos megemlíteni azokat a pénzügyi szektorban is megjelenő trendeket, amelyeket szakértők az idei évre jeleznek előre. Hangsúlyos szerepet kapnak többek között az érintésmentes, mindennapokat segítő megoldások, ahogy a felhőalapú, távoli elérést és munkavégzést segítő vagy virtuális interakciókon alapuló, kooperációra épülő eszközök is.

A digitális transzformáció elmúlt években megindult jelentősége soha nem látott mértéket ölt világszerte. Egy hazai, tradicionális bank digitális átállásáért felelős vezetőjeként azonban azt gondolom, hogy a transzformáció nem állhat csupán tervezőasztalon összerakott IT stratégiából és rendszercseréből, szervezeti kultúraváltásra is szükség van. A változás középpontjában az emberek állnak. Ők azok, akikre munkatársként a szervezetet építjük és akiknek ügyfélként szolgáltatásainkat, termékeinket tervezzük és folyamatosan fejlesztjük.
Mikor egy évvel ezelőtt megjelent a koronavírus-világjárvány, akkor az MKB Bankban az 1800 munkatársból 1200 hetek alatt vonult távoli, online munkavégzésre. Vezetőként elsődleges szempontnak tartottuk munkatársaink és ügyfeleink egészségét. Ha nem is hat évvel, de nálunk is felgyorsultak olyan fejlesztések, amiket lehet, hogy csak a következő években vezettünk volna be, de alapvetően a Covid világjárvány validálta az MKB digitális roadmap-jét, és tovább erősítette a digitális működés nélkülözhetetlenségét.

Olyan megoldásokat kellett gyorsan hoznunk az ügyfeleinknek, amelyek a nemzetközi trendekkel összhangban csökkentették a fizikai térben, a fiókhálózatunkban tartózkodást, illetve megkönnyítették a távoli, online ügyintézést. Így vezettük be a magyar bankok között elsőként, rekordgyorsasággal a digitális sorban állás rendszerét, megújítottuk az érintésmentes fizetési megoldásunkat a mobilalkalmazásunkban, és bevezettük a videóbankot. Mindezt úgy, hogy a csapataink nem találkozhattak egymással, és sokakat kihívás elé állított az a munkakörnyezet, ami otthon fogadta.

A kihívások és az ügyfeleink megváltozott igényeire reagálás mellett azonban azt látom, hogy nem várt pozitívumokat is hozott az életünkbe a tavalyi év. Megszűntek azok a fizikai terek, amik tényleges falakat húztak a csapatok közé, új felállásban és újraértelmezett munkamódszerekben hatékonyabb működés jött létre. Ebben pedig nagy szerepe volt annak az elmúlt években kiépült szervezeti kultúrának, amely felhatalmazást és felelősséget adott az egyes területeken dolgozó munkatársak kezébe. Az látszódott, hogy ezzel élni tudtak egy olyan helyzetben, ahol nem látja a vezetőjük a mindennapi munkájukat.

A koronavírus harmadik hulláma idején nehéz előre látni, hogy mit hoz az idei év. Ami biztos, hogy egy olyan csapattal vágunk neki, amely megtanult empatikusan, ha a helyzet úgy kívánta, akkor erőn felül és néha még humorral is viszonyulni a váratlan kihívásokhoz, melyekre a piacon egyedülálló gyorsasággal talált megoldásokat úgy, hogy azt az ügyfeleink is szerették.